Onze school
De Voorschool en Groepen 1-2:
Een rijke start voor ieder kind!
Op ons kinderdagverblijf, de voorschool en in de kleutergroepen (groepen 1 en 2) leggen we een stevige basis voor de ontwikkeling van ieder kind. Hierbij staan spelenderwijs leren, ontdekken en aansluiten bij de belevingswereld van het kind centraal.
Hoe werken wij?
In de voorschool en op het kinderdagverblijf werken we met de methode Startblokken, een aanpak die jonge kinderen spelenderwijs voorbereidt op school.
In de kleutergroepen gebruiken we het bronnenboek Schatkist, waarbij we rekening houden met de doorgaande lijn naar groep 3 en de methode Veilig Leren Lezen. Deze basis verrijken we met thema’s uit Kleuterplein, zodat kinderen op een speelse en betekenisvolle manier in aanraking komen met taal, rekenen en de wereld om hen heen.
We ondersteunen de taalontwikkeling met LOGO 3000 voor woordenschatuitbreiding en de Werkmap Fonemisch Bewustzijn voor een goede start in geletterdheid. Voor rekenen maken we gebruik van SemSom, passend bij de doorgaande lijn richting groep 3 en 4.
Inzicht in Ontwikkeling
De ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotionele vaardigheden en motoriek (fijn en grof) volgen wij zorgvuldig via het digitale observatie- en registratiesysteem Inzichtelijk. Dit systeem helpt ons om gericht te plannen, methodes optimaal in te zetten en aan te sluiten bij de behoeften van ieder kind. Daarnaast ondersteunen we hiermee een rijk en taal-uitlokkend ingerichte leeromgeving én versterken we ons pedagogisch en educatief handelen.
Projectmatig Werken
We werken met afwisselende en inspirerende thema’s die elke 6 tot 8 weken wisselen. Jaarlijks behandelen we ongeveer 8 tot 10 projecten. Deze thema’s worden in samenwerking met het kinderdagverblijf en de voorschool gepland, zodat we zorgen voor een vloeiende overgang en een herkenbaar ritme. Regelmatig gebruiken we projecten van Kleuteruniversiteit als aanvulling, om de thema’s nóg rijker en betekenisvoller te maken.
Samen Leren, Samen Groeien
Betrokkenheid van kinderen én ouders vinden we belangrijk. Daarom nodigen we ouders actief uit om mee te doen en betrokken te zijn bij projecten, vieringen en themaweken. Zo creëren we een warme en inspirerende leeromgeving waarin kinderen zich spelenderwijs kunnen ontwikkelen en groeien.
Groep 3, 4 en 5
In groep 3 ligt het accent op de verdere ontwikkeling van technisch lezen, taal, schrijven en rekenen. Het lees- en taalonderwijs wordt vormgegeven door de methode Veilig Leren Lezen (KIM versie). Deze methode biedt veel mogelijkheden om te differentiëren en maakt een start met begrijpend lezen voor snellere leerlingen. Vanaf groep 4 werken wij met de integrale methode Taal Actief (taal en spelling). Technisch lezen en begrijpend lezen wordt aangeboden d.m.v. van de methodiek van Atlantis waarin kinderen in thema’s werken. Voor schrijven wordt vanaf groep 3 de methode Pennenstreken gevolgd. Aan de hand van de realistische rekenmethode Reken doelen, wordt het rekenonderwijs vormgegeven in de groepen 4 t/m 8. In de groepen 3 werken we met de methode Semsom. Naast basisvaardigheden en automatiseren wordt aandacht besteed aan toepasbaarheid van kennis. Naar aanleiding van de methodetoetsen voert de leerkracht diagnostische gesprekken met leerlingen om oplossingsstrategieën te herhalen of om samen te kijken of verrijkingsstof wenselijk is. Wij gebruiken Snappet om de oefenstof voor taal, rekenen en spelling digitaal te verwerken. Het programma is adaptief en de leerlingen krijgen directe feedback op hun antwoorden. De leerkracht kan snel zien of hij een bepaalde instructie moet herhalen of juist kan versnellen. De sociaal-emotionele vorming van leerlingen volgen wij d.m.v. het registratiesysteem van Leerling in Beeld. Ook wordt een start gemaakt met wereldoriëntatie (zie ook groep 6 t/m 8). Voor verkeer gebruiken wij de methode Tussen School en Thuis.
Groep 6, 7 en 8
De vakgebieden lezen, taal, rekenen en schrijven worden in de bovenbouw op vergelijkbare wijze aangeboden als in de middenbouw waarbij de verwerking op papier en via Snappet plaatsvindt. Natuur- wereld en tijdzaken wordt geïntegreerd in het werken in thema’s. Deze thema’s sluiten aan op onze begrijpend lezen methode, Atlantis. Met leuke uitstapjes en extra themalessen, maken we het thematisch onderwijs compleet. De kinderen doen hierbij kennis en vaardigheden op die ingezet worden bij het maken van verslagen en werkstukken en het houden van spreekbeurten. In groep 6 en 7 worden schooltuinlessen aangeboden. De groepen 7 en 8 krijgen les in het vak Engels.
Naschoolse activiteiten
Koken, schaken, muziek, graffiti, freerunnen, judo, dans, vakantiescholen! Het aanbod wisselt per thema en periode maar bij Basisschool De Vijf Sterren kun je meedoen aan heel veel activiteiten na schooltijd, op studiedagen of in de vakanties!