Skip to content

Projecten & activiteiten

Beeldende vorming

Marieke de Wijs is onze vakdocent beeldende vorming. Vanaf groep 3 krijgt elke groep wekelijks een uur les in het bevolokaal. Hierbij komen veel verschillende technieken en beeldaspecten (compositie, structuur, licht, kleur, vorm en ruimte ) aan de orde en wordt er ook aandacht besteed aan kunst , cultureel erfgoed en fotografie. De leerlingen leren ook op eigen werk en dat van andere te reflecteren , samen te werken en vooral creatief bezig te zijn.

De oudste kleuters komen in groepjes van 10 leerlingen zodat ze wat meer aandacht krijgen en beter geholpen kunnen worden met de fijne motoriek.

Voor de lessen beeldende vorming hebben we een apart lokaal met vier grote tafels en krukken, drie werkbanken, een digibord, veel materialen en gereedschappen.

We kunnen niet van alle kinderen sterren maken, maar we kunnen ze wel allemaal laten stralen

Presentatie

We vinden het belangrijk dat er het hele jaar diverse werk in de gangen en hal gepresenteerd wordt, zodat de ouders en bezoekers goed kunnen zien met welke thema’s we bezig zijn en dat de leerlingen trots kunnen zijn op hun resultaat. In de centrale hal hebben we hiervoor een Wall of Fame ingericht.
De vakdocent werkt nauw samen met de werkgroep Cultuur en haar voorzitter maar ook met de groepsleerkrachten, als deze hulp nodig hebben met het verbeelden van lessen , projecten, musicals en feesten.

Gymnastiek en IKC De Vijf Sterren

Op de basisschool de vijf sterren wordt er vijf dagen per week gymles gegeven door een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Er wordt lesgegeven aan de groepen één t/m acht en hebben twee keer per week gymles. De gymlessen duren driekwartier, met uitzondering van de kleutergroepen deze krijgen veertig minuten gymles. Er zijn twee gymzalen beschikbaar op de IKC de Vijf Sterren waarvan er één gymzaal zich boven bevindt en het speellokaal beneden gevestigd is.

“Er zijn twee gymzalen beschikbaar op de IKC de Vijf Sterren waarvan er één gymzaal zich boven bevindt en het speellokaal beneden gevestigd is.”

Gymlessen op IKC
Op IKC De Vijf Sterren wordt er gymles gegeven middels het “lessenreeks principe” dat in verband staat met de twaalf leerlijnen van het basisdocument voor bewegingsonderwijs. Het lessenreeks principe geeft aan dat er gymles gegeven wordt in reeksen van twee weken, vier lessen, waarbij één of twee leerlijnen gedurende deze periode aan bod komen. De twaalf leerlijnen komen per schooljaar twee keer terug tijdens de gymlessen en zullen aangepast worden aan de beweegattitude van de leerlingen.

In de jaarplanning van het bewegingsonderwijs hebben de leerlingen ook “toetsmomenten” waarvoor er geoefend wordt tijdens de lessenreeksen om zo tot een beoordeling te komen voor gymnastiek. Deze toets momenten worden altijd van te voren aan de leerlingen kenbaar gemaakt zodat er tijdens de lessenreeks, twee weken en vier lessen, geoefend kan worden.

Naschoolse activiteiten

In samenwerking met de gemeente Amsterdam zijn er voor de leerlingen diverse naschoolse activiteiten beschikbaar. De naschoolse activiteiten zijn SPORT gerelateerde activiteiten waarbij leerlingen zich kunnen inschrijven voor een desbetreffende sport die op dat moment wordt aangeboden. Dit is een scholen breed programma waar vele scholen in Amsterdam Noord aan deelnemen, waaronder ook de IKC De Vijf Sterren. Er zijn drie periodes waarbij leerlingen zich vrijblijvend kunnen inschrijven waarbij de kosten voor deze activiteiten éénmalig vijf euro bedraagt voor elk ingeschreven kind. De insteek van dit mooie systeem is dat leerlingen doorstromen naar een vereniging en plezier ervaren in sporten en daarmee een blijvende deelname bewerkstelligen in de Nederlandse beweegcultuur. Tevens heeft het ook een sociaal doel, zodat leerlingen gezamenlijk met elkaar kunnen bewegen zonder de regelgeving van de school. De naschoolse activiteiten vinden altijd op dinsdag, donderdag en vrijdag plaats.

Overige activiteiten: Schooltoernooien

Tot slot doet de IKC De Vijf Sterren elk jaar mee aan de scholentoernooien in Noord. Dit zijn meestal een vijftal toernooien die georganiseerd worden door de gemeente Amsterdam waarbij wij als school mogen deelnemen. Dit jaar doen wij mee aan o.a. Schoolvoetbal (zaal), Handbal, basketbal, smashbal en unihockey. Leerlingen van de school kunnen zich inschrijven voor het schoolteam (dus vijf keer) om deel te nemen aan deze geweldige evenementen.

Eén toernooi wordt afgewerkt in vier weken waarbij je speelt tegen andere scholen met als beloning een eventuele finale ronde waarbij bekers te verdienen zijn. Een unieke ervaring voor leerlingen om buiten school zich in te zetten voor een bepaalde sport die zij leuk vinden. De leerlingen worden voorzien van een school tenue wat bestaat uit een t-shirt, korte broek en lange kousen.

De Profijtklas
Voor de kinderen die meer uitdaging nodig hebben, bieden wij op De Vijf Sterren een Plusklas aan, genaamd de ‘’De Profijtklas’’. De Profijtklas is er voor de leerlingen uit groep 6 en 7 en bestaat uit 1,5 uur extra (naschools) onderwijsaanbod per week.
De kinderen schrijven een persoonlijke motivatiebrief voor deelname. De leerkracht overlegt vervolgens samen met de Intern Begeleider wie er geselecteerd wordt voor de Profijtklas. De betrokkenheid van ouders en kinderen is een belangrijke voorwaarde om te kunnen deelnemen.
De profijtklas wordt aangeboden door Stichting Studiezalen van Abdelhamid Idrissi. Er wordt acht weken aan een thema gewerkt voor een jaar lang. Per jaar behandelen we 4 thema’s. De thema’s kunnen vallen onder de volgende categorieën: Kunst & Cultuur, Wetenschap & Experimenteren en Bewegen & Gezondheid. Tijdens deze 4 thema’s wordt gewerkt aan verdieping, is er een passend uitje, komt er een gastspreker langs en wordt er creatief gewerkt. De leerlingen werken ook aan programmeer- en studievaardigheden, trainen hun abstract denk- en leervermogen en verbreden hun kennis op het gebied van rekenen, taal en woordenschat.
In de profijtklas wordt creativiteit dus gecombineerd met ondernemen en nieuwe dingen leren. Het doel is om de leefwereld te vergroten en talentontwikkeling te stimuleren voor kinderen die dit aankunnen.